تایتل قالب
تلاشی در راستای رشد اقتصادی نوآوری محور با رویکرد خط مشی گذاری نوآوری


۴ مطلب در بهمن ۱۳۹۷ ثبت شده است

اگر دوست دارید ببینید که نوآوری‌‌های نظامی چطور برای یک کشور اقتدار می‌آفرینند، این مستند را ببینید.


صنعت فرش که یکی از صنایع اصلی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل می باشد، به صورت مقطعی ادامه حیاتش با تأثیرپذیری از اوضاع متلاطم اقتصاد ایران با بحران مواجه می شود. هر چند در این میان عوامل متعددی دخالت دارند امّا وارداتی بودن دستگاه های بافندگی و عدم انتقال فناوری آن به ایران نیز از جمله عواملی هستند که آسیب پذیری این صنعت را تشدید می کنند. در واقع، در حالی که بسیاری از سرمایه گذاران بهره مندی از یارانه های دولتی، تعرفه های وارداتی پائین و ... را به عنوان سیاست های مؤثر در خروج از بحران پیشنهاد می کنند، بی توجهی به انتقال فناوری نویدبخش آینده ای سخت است.


انسان­‌ها همواره در زندگی خود درگیر مبادله‌اند. آنها هنگامی که کالاها و خدمات مورد علاقۀ خود را انتخاب می‌کنند به ناچار دیگر کالاها و خدمات -که آنها هم مورد علاقه‌شان می‌باشد- را از دست می‌دهند. به عبارت دیگر تصمیم‌گیری مستلزم تعویض یک هدف با هدف دیگر است.

این قاعده در جامعه نیز حاکم است. هنگامی که مردم در اجتماع بزرگی زندگی می‌کنند با مبادلات بسیار زیادی مواجه می‌شوند. از جمله این مبادلات بسیار مهم در جوامع امروزی مبادلۀ میان کارایی و عدالت است. کارایی به معنای آن است که جامعه از به کارگیری منابع کمیاب و محدود خود حداکثر بازدهی را به دست ‌آورد. عدالت نیز به این معناست که منافع ناشی از به کارگیری منابع و عوامل تولید کمیاب به صورت عادلانه و با رعایت انصاف میان افراد جامعه تقسیم شود. به عبارت دیگر کارایی به اندازۀ کیک، و عدالت به نحوۀ تقسیم کیک مربوط می‌شود. غالباً هنگامی که سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها تدوین می‌شوند این دو هدف در تعارض با یکدیگر قرار می‌گیرند.


دکتر کیوان الستی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در خصوص سیاست نوآوری و مسئولیت اخلاقی در انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فناوری سخنرانی کرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورگفت:امروزه سیاست گذاری انواعی دارد؛ پیش از این درباره سیاست علم و یا سیاست فناوری صحبت می شد امروزه از سیاست نوآوری صحبت می شود.

وی تاکید کرد: نوآوری یک ایده خلاقانه محض نیست. نوآوری ایده خلاقانه است که قرار است خواسته های اقتصادی ما را برآورده کند. اگر خلاقیت جرقه ذهنی باشد، نوآوری فرآیندی است که منجر به ارائه و مصرف محصول می شود.


محمدعلی صادقی کیا